Weerstand verhogen? Check deze 9 tips!

Weerstand verhogen – Lig je alweer snotterend voor de televisie met een kop thee in je handen? Blijft die verkoudheid of griep maar terugkomen? Dan heb je misschien een lage weerstand en is het tijd om je immuunsysteem een boost te geven. Met de volgende tips kan je jouw algemene gezondheid verbeteren en je weerstand verhogen.

weerstand verhogen

Je weerstand verhogen tips

1. Eet gezond

Hoe krijg je een goede weerstand? Gezonde voeding – rijk aan fruit, groenten, volle granen en magere eiwitten – kan je immuunsysteem versterken. Voedingsmiddelen zoals citrusvruchten, aardbeien, bessen, paprika’s, peper, knoflook, gember, spinazie, yoghurt, amandelen en kippensoep zijn bekend om hun immuunversterkende eigenschappen.

Lees ook: Waar zit allemaal vitamine C in?

2. Beweeg regelmatig

Regelmatige lichaamsbeweging kan je immuunsysteem versterken en je risico op infecties verminderen. Het helpt ook om stress te verminderen, wat gunstig kan zijn voor je immuunsysteem. Maak daarom eens vaker een wandeling of pak eens vaker de fiets. Alle kleine beetjes helpen! Een bijkomend voordeel als je buiten beweegt, is dat je lichaam meer kans krijgt om vitamine D aan te maken uit zonlicht. Deze vitamine kan ook je weerstand verhogen (zie puntje 8).

3. Slaap voldoende

Hoe krijg je een sterk immuunsysteem? Een goede nachtrust is essentieel voor een gezond immuunsysteem. Tijdens de slaap produceert je lichaam immuuncellen en -stoffen die helpen om ziekten te bestrijden. Ben je de laatste tijd erg moe? Luister dan naar je lichaam en ga wat vroeger naar bed. Een volwassene heeft gemiddeld acht uur slaap per nacht nodig dus houd hier zeker rekening mee.

4. Vermijd stress

Chronische stress kan je immuunsysteem verzwakken en je vatbaarder maken voor ziekten. Probeer stress te verminderen door middel van technieken zoals meditatie, yoga, ademhalingsoefeningen en mindfulness. Ook het nemen van een warm bad of het lezen van een boek kan helpen om te ontspannen. Het maakt niet uit wat je doet, als je er maar rustig van wordt en je zorgen even vergeet.

5. Drink voldoende water

Hoe krijg je een betere weerstand? Water speelt een cruciale rol in het functioneren van je immuunsysteem. Het helpt bij de productie van lymfe, een vloeistof die witte bloedcellen en andere immuuncellen door je lichaam transporteert. Een volwassene heeft dagelijks 1,5 tot 2 liter water nodig dus probeer dit doel na te streven. Bij beginnende keelpijn is het extra belangrijk om voldoende water te drinken.

Heb je moeite met water drinken? Lees hier 10 tips om meer water te drinken

hoe krijg je een goede weerstand

6. Beperk alcohol en vermijd roken

Wil je jouw weerstand verhogen? Weet dat overmatig alcoholgebruik en roken je immuunsysteem verzwakken en je vatbaarder maken voor infecties. Overweeg om te stoppen met roken en beperk je biertjes en glaasjes wijn tot een minimum. Maak er geen dagelijkse gewoonte van, maar geniet met mate.

7. Was je handen

Goede hygiëne kan helpen om de verspreiding van ziektekiemen te voorkomen. Was je handen regelmatig met zeep en water, vooral voor het eten en na het gebruik van het toilet. Voor onderweg kan je een desinfecterende handgel gebruiken. Zo kan je je handen altijd en overal wassen, zonder dat je water nodig hebt.

8. Neem voldoende vitamine D

Wat kan ik doen tegen een slechte weerstand? Vitamine D is belangrijk voor een goed functionerend immuunsysteem. Je kunt vitamine D binnenkrijgen door blootstelling aan zonlicht, door bepaalde voedingsmiddelen te eten zoals vette vis en verrijkte zuivelproducten, of door een supplement te nemen. Tijdens de donkere wintermaanden, als er weinig zonlicht is, is het sowieso verstandig om een vitamine D supplement te nemen en je weerstand een boost te geven.

9. Kleed je goed aan

Ten slotte kan je immuunsysteem afzwakken door afkoeling, waardoor je gevoeliger bent voor virussen. Daarom is het belangrijk dat je niet te veel afkoelt als je buiten bent. Draag op koude dagen een muts, een sjaal, handschoenen en dikke sokken. Draag ook schoenen die je voeten warm houden. Denk ’s ochtends na wat je planning is en pas je kleding hierop aan. Zit je lekker warm in de auto of moet je in de kou wachten op de bus of trein? Houd hier rekening mee en kleed je goed om je weerstand te verhogen.

Door deze tips te volgen, kun je je weerstand verhogen op een natuurlijke manier en je gezondheid verbeteren. Onthoud dat het belangrijk is om naar je lichaam te luisteren en medische hulp te zoeken als je je niet goed voelt. Een gezonde levensstijl is de sleutel tot een sterk immuunsysteem.