Hoe kan ik mijn ijzertekort aanvullen?

Een ijzertekort kan leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen en zelfs bloedarmoede. Gelukkig zijn er manieren om dit tekort aan te vullen en je lichaam van voldoende ijzer te voorzien. In dit artikel bespreken we hoe je een ijzergebrek kunt aanpakken en voorkomen.

ijzertekort

Wat is een ijzertekort?

Voordat we ingaan op de oplossingen, laten we eerst begrijpen wat een ijzertekort inhoudt. Ijzer is essentieel voor de aanmaak van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen die zuurstof door je lichaam vervoeren. Als je onvoldoende ijzer hebt, kun je je vermoeid voelen en moeite hebben met concentreren. Langdurig ijzertekort kan zelfs leiden tot bloedarmoede.

Er zijn twee vormen van ijzertekort:

Ongecompliceerd ijzergebrek: Dit ontstaat door te weinig ijzerinname of bloedverlies. Je reservevoorraad raakt uitgeput en kan uiteindelijk leiden tot bloedarmoede.

Gecompliceerd ijzergebrek: Hierbij is er een probleem met de ijzeropname, zelfs als je voldoende ijzer binnenkrijgt. Dit type tekort is lastiger te behandelen.

Wat zijn de symptomen van te weinig ijzer?

Hoe merk je dat je een ijzertekort hebt? Veelvoorkomende symptomen ijzertekort zijn: oververmoeidheid, bleekheid, hartkloppingen, altijd koud hebben, zweten, hoofdpijn, duizeligheid, kortademigheid, rusteloze benen, haaruitval, droge en beschadigde huid en haren, een pijnlijke gezwollen tong en mond, en breekbare nagels. Bij ijzertekort psychische symptomen horen ook concentratiestoornissen. Mensen met een ijzertekort hebben tevens meer kans op psychische stoornissen zoals angst, depressie en slapeloosheid.

Oorzaken ijzertekort

Er zijn verschillende oorzaken van een ijzergebrek:

Bloedverlies: Bijvoorbeeld tijdens de menstruatie of door maag- of darmbloedingen.

Te weinig ijzerinname: Onvoldoende ijzerrijke voeding kan leiden tot een tekort.

Slechte ijzeropname: Soms neemt je lichaam het ijzer niet goed op, zelfs als je voldoende binnenkrijgt.

ijzertekort symptomen vrouw

Hoe kan ik mijn ijzertekort aanvullen?

Voeding

Wat moet je doen als je ijzer te laag is? Hoe krijg ik mijn ijzer omhoog? Zorg voor gezonde en gevarieerde voeding met ijzerrijke voedingsmiddelen: rood vlees, gevogelte, vis, groene bladgroenten zoals spinazie en boerenkool, peulvruchten en noten, volkorenen granen, gedroogd fruit (rozijnen en abrikozen). Welk fruit bevat veel ijzer? Vooral bessensoorten, bramen, frambozen en abrikozen bevatten veel ijzer.

Ijzer supplementen

Wat kan ik nemen tegen ijzertekort? Als je tekort wordt veroorzaakt door een lage inname, kan je arts ijzertabletten voorschrijven. Deze moet je op een nuchtere maag innemen voor optimale inname. In sommige gevallen is een ijzerinfuus nodig om het tekort aan te vullen.

Vitamine C

Wat drink je bij ijzertekort? Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit de voeding. Drink bijvoorbeeld sinaasappelsap of eet fruit zoals sinaasappels, grapefruits en Zespri kiwi. Ook groenten met vitamine C zijn een slimme keuze. Denk aan broccoli, spruitjes, paprika, boerenkool, rode kool en spitskool.

Koffie, thee en zuivelproducten

Is koffie goed voor ijzertekort? Nee. Beperk het drinken van koffie, thee en melk tijdens de maaltijd, want deze kunnen de ijzeropname verminderen. Is yoghurt goed voor ijzertekort? Nee, ook yoghurt maakt de opname van ijzer een stuk moeilijker. Dit omdat calcium, het mineraal dat in zuivelproducten zit, geen goede combinatie is met ijzer.

Bloedtest

Laat ten slotte je ijzergehalte meten bij de huisarts om de ernst van het tekort vast te stellen. Indien ijzerrijke voeding onvoldoende helpt om het tekort omhoog te krikken, zal de arts ijzertabletten voorschrijven of kiezen voor ijzerinjectie bij bloedarmoede.

ijzertekort aanvullen

Hoe snel gaat je ijzer omhoog?

Het kan een paar weken tot maanden duren vooraleer een ijzergebrek is aangevuld. Dit heeft dus tijd nodig en gaat niet van vandaag op morgen.

Een gezond ijzergehalte is essentieel voor je welzijn. Door bewust te zijn van je voeding en eventueel supplementen te gebruiken, kun je een ijzergebrek aanpakken en voorkomen. Onthoud dat een gezonde levensstijl en evenwichtige voeding de sleutel zijn tot een optimaal ijzergehalte in je lichaam.